Tema                                      :  Menyiasat Alam Bahan
Tajuk                                       :  Sifat-sifat Bahan
Sub Topik                              :  Sifat Bahan
Tempoh                                 :  60 minit
Tahun                                     :  4 
Objektif Pembelajaran         :  Memahami sifat-sifat bahan
Hasil Pembelajaran             :  Pada akhir P&P, para pelajar akan dapat mengenalpasti bahan  
                                                  konduktor/penebat elektrik
Pendekatan/ Kaedah/ Strategi :  Pendekatan - Inkuri – penemuan
                                                        Strategi – Mengeksperimen dan Perbincangan
| Fasa (Masa) | Isi kandungan | Aktiviti pengajaran & pembelajaran | Catatan | 
| Set   Induksi (5   minit) | Mengapa terdapat jenis bahan dalam satu alat elektrik | Jenis aktiviti : Bercerita - Guru menceritakan tentang pengalaman terkena kejutan   elektrik yang kecil. -   Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid. | Kemahiran saintifik: Komunikasi Nilai murni : Berhati-hati | 
| Meramal Idea (10   minit) | Mengenalpasti objek konduktor dan penebat elektrik. | 1.      Mengedarkan pelbagai jenis objek kepada murid, Seperti  paku, kertas buku, pensil kayu, pembaris   plastik, karbon pensil, duit syiling 10 sen, sudu plastik, getah pemadam dan   rod kaca. 2.      Murid mengelaskan bahan kepada 2 kumpulan konduktor dan   penebat elektrik.  | Kemahiran saintifik: Meramal, Mengelas Nilai murni : Kerjasama, berani | 
| Pemerhatian    (25   minit) | Mengeksperimen bahan yang diberi dalam litar elektrik. | 1.      Murid membina litar lengkap. 2.      Murid menyambungkan objek yang diberi dalam satu litar   yang lengkap. 3.      Murid   membuat pemerhatian tentang nyalaan mentol bagi setiap objek yang disambung   dalam litar lengkap. 4.      Murid   merekodkan hasil pemerhatian  dalam   borang yang diberi. | Kemahiran saintifik: Mengeksperimen, Pemerhatian Nilai   Murni : Berkerjasama Jujur | 
| Penjelasan (15   minit) | - Bahan konduktor    (pengalir   elektrik) - Bahan penebat  (bukan pengalir   elektrik) | 1.      Guru   meminta setiap kumpulan murid membentangkan hasil keputusan eksperimen. 2.      Setiap   kumpulan murid memberikan kesimpulan berdasarkan hasil eksperimen   masing-masing. ( Aras tinggi) 3.      Guru mengukuhkan hasil dan memberi takrifan konduktor   elektrik dan penebat elektrik. |  | 
| Refleksi (5   minit) | Senarai bahan konduktor dan penebat elektrik | 1.Murid   membuat peta minda. i)Bahan   konduktor ii)Bahan penebat 2.(Lampiran kerja      disediakan) |  | 
Lampiran 1
Standard Kandungan: 5.1    Memahami sifat-sifat bahan.
Standard Pembelajaran: 5.1.3  Mengenalpasti konduktor dan penebat
Tandakan ( / ) bagi objek yang dapat menyalakan mentol.
| OBJEK | KEADAAN    MENTOL  SELEPAS DISAMBUNGKAN   OBJEK | ||
| MENYALA | TIDAK MENYALA | ||
| Getah   Pemadam |  |  | |
| Pensil   kayu |  |  | |
| Pembaris   plastik |  |  | |
| Karbon   pensil |  |  | |
| Duit   Syiling 10 sen |  |  | |
| Sudu   plastik |  |  | |
| Rod   Kaca |  |  | |
| Paku |  |  | |
| Kertas   buku |  |  | |
0 comments:
Post a Comment